E-mailmarketing blijft een van de meest effectieve marketingplatforms. Het kost echter veel moeite om ze in elkaar te zetten. Als je e-mailmarketing voor je wilt laten werken, heb je een plan nodig.
Het opstellen van een plan voor uw e-mailmarketingcampagnes zal uw inspanningen stroomlijnen. De vraag is, hoe ga je te werk bij het maken van een e-mailmarketingplan?
Hieronder onthul ik de 6 stappen om een e-mailmarketingcampagne te plannen die u wilt volgen.
.png)
1. Zorg voor een sterke e-maillijst
Het maakt niet uit hoe goed uw e-mailmarketingcampagne is, het levert geen resultaten op als u geen sterke e-maillijst heeft. Dit betekent dat u een lijst met abonnees heeft die actief geïnteresseerd zijn in uw merk en zijn producten.
Ooit was het gebruikelijk om een e-maillijst aan te schaffen. Tegenwoordig is het echter van cruciaal belang dat u uw lijst organisch opbouwt. Zodra u een lijst met abonnees heeft, segmenteert u deze in categorieën. Hiermee kunt u meer gepersonaliseerde berichten maken. U kunt uw abonnees bijvoorbeeld segmenteren in nieuwe en bestaande klantcategorieën. Je stuurt dan verschillende soorten e-mails naar elke categorie.’
2. Identificeer je doelen
Voordat u uw marketing-e-mails schrijft, moet u uw doelen bepalen. Dat wil zeggen, wat is het doel van de e-mails? Enkele van de meest voorkomende e-mailmarketingdoelen zijn:
Verwelkom je nieuwe abonnees
De relatie met klanten koesteren
Bestaande klanten behouden
Betrokkenheid vergroten
Wat het doel ook is, het zal je hele campagne beïnvloeden.
3. Gebruik een goed platform
Om uw e-mails naar uw abonnees te sturen, is het de moeite waard om u aan te melden bij een e-mailmarketingplatform. Er zijn veel verschillende e-mailsoftware die u kunt gebruiken om uw marketingcampagnes te verbeteren. Ze bieden echter niet allemaal een service van goede kwaliteit.
Vergelijk verschillende platforms door online beoordelingen te lezen en te profiteren van gratis proefversies. Een goed platform zal een revolutie teweegbrengen in uw marketinginspanningen en u helpen bij het automatiseren en ontwerpen van effectieve e-mails.
4. Plan je e-mails
Zodra je een goed platform hebt uitgekozen, is het tijd om je e-mails te plannen. Je moet nadenken over hoeveel e-mails je nodig hebt en hoe vaak ze moeten worden verzonden.
Een ander ding om te overwegen is wat voor soort e-mails heeft de campagne nodig? Verstuurt u promotionele e-mails zoals kortingen en aanbiedingen die momenteel lopen? Of misschien bent u van plan om handige tips en adviezen te sturen in de vorm van een nieuwsbrief. Bepaal welk type e-mail het beste past bij de campagne die u voert.
5. Focus op ontwerp
Het ontwerp van je e-mails is belangrijker dan je zou denken. Zorg ervoor dat ze eenvoudig maar visueel aantrekkelijk zijn. De meeste e-mailsoftwarebedrijven bieden een verscheidenheid aan sjablonen die u kunt gebruiken. Deze worden meestal geleverd met aantrekkelijke ontwerpen en aanpasbare opties.
Uw e-mails moeten een pakkende onderwerpregel en kop hebben, naast relevante afbeeldingen. Zorg ervoor dat ze gemakkelijk te lezen zijn en opgesplitst zijn met tussenkopjes, afbeeldingen of opsommingstekens. U moet de e-mails ook op mobiele apparaten testen. De meeste mensen lezen hun e-mails op mobiel of tablet, dus het is van cruciaal belang dat ze correct laden op deze apparaten.
6. Bepaal hoe u gegevens gaat verzamelen
De sleutel tot een succesvolle e-mailmarketingcampagne is het volgen van de voortgang. Om dit te doen, moet u gegevens verzamelen.
Als u e-mailmarketingsoftware gebruikt, zullen de meeste gegevens voor u verzamelen als onderdeel van hun betaalde abonnement. U kunt echter ook gebruik maken van website-analyses en cijfers van specifieke verkoopafdelingen. U wilt zoeken naar open tarieven, klikpercentages, afmeldingen en conversiepercentages.
Zodra u over de gegevens beschikt, kunt u deze gebruiken om uw campagne te verbeteren en aan te passen. Welke delen ervan werken en welke e-mails wekken niet veel interesse op? Door de nodige veranderingen door te voeren, kunt u de resultaten verbeteren en de perfecte strategie ontwikkelen.
Zoals u kunt zien, komt er veel kijken bij het maken en plannen van een e-mailmarketingstrategie. Het bovenstaande zijn de belangrijkste stappen die u moet nemen om ervoor te zorgen dat u de beste resultaten behaalt met uw inspanningen. Zoals bij alle marketingtechnieken is het een kwestie van vallen en opstaan om de beste strategie voor e-mailmarketing te bepalen.