E-mailmarketing kan een zeer effectieve manier zijn om klanten te behouden en te beveiligen. Er is echter veel te leren als u zeker wilt weten dat u de vruchten van deze lucratieve methode kunt plukken.
Wist u bijvoorbeeld dat er veel verschillende soorten e-mails zijn die uw bedrijf naar zijn klanten kan sturen? Elk type heeft zijn eigen gebruik in een zorgvuldig geplande strategie. Weten wanneer u de verschillende soorten e-mails moet gebruiken, kan uw marketinginspanningen aanzienlijk verbeteren.
Weet u niet zeker wat de verschillende soorten e-mails zijn? Hieronder bekijken we enkele van de belangrijkste soorten e-mails waarvan uw bedrijf zou moeten profiteren.
Welkomst mails
Het eerste type e-mail waarop u zich moet concentreren, is de welkomstmail. Deze moeten binnen 24 uur worden verzonden naar degenen die zich zojuist hebben aangesloten bij uw e-maillijst.
De welkomstmail kan vrij eenvoudig zijn. Laat ze weten hoe blij je bent dat ze zich hebben geabonneerd en wat ze kunnen verwachten van toekomstige e-mails.
Door nieuwe abonnees te laten weten wat voor soort inhoud ze kunnen verwachten, zal het uitvalpercentage later afnemen.
Nieuwsbrieven
Het meest voorkomende type e-mail dat bedrijven naar hun klanten sturen, zijn nieuwsbrieven. Ze hebben het potentieel om veel waarde te bieden aan lezers.
In een nieuwsbrief kunt u een overzicht van uw laatste nieuws, aanbiedingen, advies en tips opnemen. Idealiter zouden ze een keer per maand of om de paar weken moeten worden verzonden.
Nieuwsbrieven moeten een aantrekkelijk ontwerp bevatten en kunnen links naar uw website bevatten. Een ding dat u echter moet vermijden, is om ze te promotioneel te maken.
Het belangrijkste doel van een nieuwsbrief is om waarde te bieden voor de lezer. Beperk de promotionele inhoud dus tot een minimum. Richt u in plaats daarvan op de huidige trends, naast het helpen van uw abonnees met bestaande uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.
E-mails met feedback van klanten
Een geweldige manier om ervoor te zorgen dat u klanten aantrekt en behoudt, is door onderweg feedback te verzamelen. Het kan lastig zijn om klanten een review achter te laten of een enquête in te vullen. Dit is echter belangrijk als u uw bedrijf wilt laten groeien.
E-mails met feedback van klanten hoeven niet lang te zijn. In plaats daarvan moeten ze de klant bedanken voor hun recente aankoop voordat ze een link naar een feedbackenquête verstrekken. U kunt wat tijd besteden aan het uitleggen van de voordelen van het geven van feedback en waarom het belangrijk is.
Misschien vindt u het ook handig om voorbeelden van feedback die u hebt ontvangen op te nemen. Als ze aan het einde van de e-mail worden geplaatst, kunnen ze klanten aanmoedigen hetzelfde te doen.
Aanbiedingen en promotionele e-mails
Af en toe kunt u aanbiedingen en promotionele e-mails verzenden. Deze moeten echter echt tot een minimum worden beperkt. Uw abonnees willen niet worden gebombardeerd met promoties en zullen zich graag afmelden als u er te veel van verzendt.
Dat gezegd hebbende, er zijn bepaalde momenten waarop aanbiedingen en promoties nuttig kunnen zijn. Zo wordt het sturen van klanten een kortingscode of gepersonaliseerde aanbieding altijd op prijs gesteld. Zorg ervoor dat de aanbieding relevant is voor de dingen die ze gewoonlijk leuk vinden of bij u kopen.
E-mails over productlancering
Komt er een nieuw spannend product aan? Laat het je abonnees weten! Veel mensen melden zich aan voor een e-maillijst omdat deze belooft hen eerst op de hoogte te houden van nieuwe producten. Gebruik dit dus in uw voordeel en stuur e-mails wanneer u een belangrijk product lanceert.
U kunt 2-7 e-mails verzenden voor een productlancering. De eerste e-mail moet gericht zijn op het onthullen van het product, inclusief wat het is, waarom u het aanbiedt en de voordelen die het biedt. Vervolgens kunnen in de dagen voorafgaand aan de lancering aanvullende e-mails worden verzonden, waardoor de interesse van de klant behouden blijft.
Hoe spannender je het startgeluid maakt, hoe effectiever je e-mails zullen zijn.
Vervolg e-mails
Ten slotte moet u er altijd aan denken om klanten follow-up-e-mails te sturen. Dit omvat bedankmails voor wanneer ze een aankoop doen, updates van bestellingen en follow-ups van klachten.
Dit zijn enkele van de belangrijkste soorten e-mails die u naar uw abonnees moet sturen. Zoals je kunt zien, moeten verschillende soorten e-mails op verschillende tijdstippen tijdens de reis van de koper worden verzonden. U kunt ook verschillende soorten e-mails testen om te zien welke beter presteren met uw e-maillijst.