Maakt uw bedrijf gebruik van digitale marketing?
Tegenwoordig wordt digitale marketing beschouwd als de meest effectieve manier om klanten aan te trekken en te behouden. Zelfs kleine bedrijven kunnen profiteren van de voordelen.

Ondanks dat traditionele marketing nog steeds een sleutelrol speelt, lijdt het geen twijfel dat digitale technieken de overhand hebben gekregen. Hieronder zullen we kijken naar enkele van de grootste voordelen die digitale marketing heeft ten opzichte van traditionele marketing.

marketing voor kleine bedrijven

Wat is digitale marketing versus traditionele marketing?

Digitale marketing verwijst naar online methoden om uw bedrijf te vermarkten. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, betaalde advertenties, social media berichten en e-mailmarketing.
Traditionele marketing verwijst naar offline marketingmethoden. Dit zijn onder meer krantenadvertenties, folders en radio- of tv-advertenties.

De voordelen van digitale marketing ten opzichte van traditionele methoden

Er zijn nogal wat voordelen van het gebruik van digitale marketing ten opzichte van traditionele marketing. Hoewel beide uw kleine onderneming enorm ten goede kunnen komen, heeft digitale marketing enkele exclusieve voordelen.
Laten we eens kijken naar enkele van de grootste voordelen die digitale marketing heeft ten opzichte van traditionele marketing…

  • Het is goedkoper
    Wist je dat digitale marketing aanzienlijk goedkoper kan zijn dan traditionele methoden?
    Als u bijvoorbeeld gedrukte advertenties weergeeft, kunnen deze mogelijk duizenden euro’s kosten. Met digitale marketing daarentegen heb je volledige controle over hoeveel je uitgeeft. Er zijn zelfs gratis methoden die u kunt gebruiken. Dus als budget een factor is, is digitale marketing een goede keuze boven traditionele methoden.
  • Je bereikt een groter publiek
    Wanneer u uw kleine bedrijf op de markt brengt, wilt u zoveel mogelijk mensen bereiken. Digitale marketing biedt u toegang tot meer dan een miljard potentiële klanten. Facebook alleen al heeft meer dan een miljard gebruikers, waardoor je eindeloos veel marketingpotentieel hebt. Traditionele marketing vertrouwt meestal alleen op lokale advertenties. Maar zelfs lokale marketing is tegenwoordig succesvoller online.
    Als u uw bedrijf wilt laten groeien en een breder publiek wilt aanspreken, is online gaan de beste manier om dit te doen.
  • Beter gericht op uw doelgroep
    Digitale marketing kan zeer gericht zijn, zodat het de juiste doelgroep bereikt. Op Facebook kunnen de betaalde advertenties bijvoorbeeld worden gericht op een groot aantal gebruikers. U kunt uw advertenties weergeven op basis van demografische gegevens of zeer specifiek op bijvoorbeeld wat mensen doen voor de kost.
    Evenzo kan e-mailmarketing door middel van segmentatie op een specifieke doelgroep worden gericht. Hoe gerichter uw advertenties zijn, hoe effectiever ze zullen zijn.
  • Het helpt om je merk op te bouwen
    Online kunt u een website opzetten, pronken met uw beoordelingen en een aanwezigheid op sociale media opbouwen. Zo bouw je een sterke merkreputatie op.
    Tegenwoordig hechten consumenten veel waarde aan vertrouwen. Vanwege het aantal opties dat er is, letten ze op de reputatie van bedrijven voordat ze bij hen kopen. Als je een sterke online reputatie hebt, zal het je helpen om nieuwe klanten aan te trekken.
    Traditionele marketing zorgt ervoor dat uw naam bekend wordt, maar slechts heel kort. Folders worden gemakkelijk weggegooid en radio- en tv-reclames geven hooguit een paar minuten reclame. Online marketing zorgt ervoor dat uw merk consequent in de gedachten van uw klant zit.
  • Het is gemakkelijker te meten en te wijzigen
    Om elke marketingmethode effectief te laten zijn, moet u de voortgang ervan volgen en meten. Met alle digitale marketingmethoden kunt u eenvoudig resultaten meten.
    U kunt het verkeer op uw website volgen om te zien welke van uw digitale marketingmethoden beter werken. U kunt ook identificeren waar u mogelijk geld verspilt.
    Niet alle digitale marketingmethoden zijn effectief voor uw bedrijf. Het is echter gemakkelijk te identificeren welke niet werken in vergelijking met traditionele marketing. Dit betekent dat u uw aanpak kunt wijzigen en meer geld kunt steken in de inspanningen die werken.

Over het algemeen heeft digitale marketing veel meer voordelen dan traditionele methoden. Het is echter belangrijk om een ​​combinatie van beide te gebruiken als je echt succesvol wilt zijn. Experts stellen voor om een ​​verscheidenheid aan digitale en traditionele methoden te gebruiken om het grootste publiek te bereiken.
Als u niet bedreven bent in digitale marketing, kunt u altijd iemand inhuren om het voor u te doen. Als het correct wordt gedaan, kan digitale marketing een veel groter rendement op uw investering genereren.

Wat vond u van dit artikel? Als u meer interessante en waardevolle artikelen wilt lezen bekijk dan de categorieën aan de rechterzijde of klik op 1 van de twee buttons hieronder