Hoewel sociale media een krachtig marketinginstrument kunnen zijn, vereist het wel veel werk. Gebruikers van sociale media zijn meerdere keren per dag actief en zijn constant hongerig naar nieuwe inhoud.
Bedrijven moeten regelmatig berichten op sociale media plaatsen als ze hun fans en volgers willen behouden. Het goede nieuws is dat er tools zijn waarmee je berichten van tevoren kunt plannen.
Hoewel deze tools de tijd die nodig is om op sociale media te posten, verkorten, heb je nog steeds een strategie nodig. De vraag is: hoe creëer je er een?
Hier ontdek je de beste manieren om een social media-strategie voor je bedrijf te creëren.
Begrijp je doelgroep en doelen
Voordat u zelfs maar nadenkt over het samenstellen van een strategie, moet u uw doelen en doelgroep begrijpen. Wie ga je proberen aan te trekken en wat is het doel van je posts op sociale media?
Hoe meer onderzoek je doet naar je publiek, hoe effectiever je berichten zullen zijn. Het is tenslotte moeilijk om iemand effectief op de markt te brengen als je niet weet wie ze zijn of wat ze leuk vinden.
Wat betreft uw doelen, wilt u meer klanten winnen, bestaande klanten behouden of gewoon naamsbekendheid opbouwen? Wat de doelen ook zijn, schrijf ze op. Dit geeft je de richting waarin je moet gaan bij het maken van berichten.
Bepaal op welke platforms u zich het beste kunt concentreren
Er zijn veel sociale-mediasites en ze zijn niet allemaal geschikt voor uw bedrijf. Je zult het ook moeilijk vinden om je op meerdere kanalen tegelijk te concentreren. Dit betekent dat het een goed idee is om uw opties te beperken tot slechts een of twee platforms.
Dit maakt het niet alleen beter beheersbaar, maar u zult ook effectievere resultaten behalen met uw harde werk. Als u het platform kunt vinden waar de meerderheid van uw klanten rondhangen, ziet u het grootste rendement op uw investering.
Kies dus niet zomaar een platform dat populair is. Onderzoek en kies er in plaats daarvan een die het beste past bij uw doelgroep.
Weet hoe u gegevens gaat verzamelen
Een belangrijk onderdeel van elke social-mediastrategie is bepalen hoe u gegevens gaat verzamelen. Dit is een belangrijke stap omdat u gegevens nodig heeft om te zien hoe goed uw strategie werkt.
Er zijn veel tools die je hierbij kunnen helpen. Je kunt het ook op verschillende manieren verzamelen, waaronder luisteren via sociale media en concurrentieanalyse.
Met luisteren via sociale media kun je tools gebruiken zoals Sprout Social en SEMrush. De inhoud van uw concurrenten wordt vergeleken en geanalyseerd om te zien wat er goed gaat. Vervolgens kun je de inzichten gebruiken om je eigen social media-strategie te plannen.
Plan de soorten inhoud die je gaat posten
Nu je een goed begrip hebt van je publiek, doelen en wat werkt, is het tijd om je inhoud te plannen.
Er zijn verschillende soorten inhoud waarop u zich kunt concentreren. Vanwege hoe vaak je moet posten, is het de moeite waard om vooruit te komen door van tevoren berichten te maken. Hiermee kunt u plannen dat ze automatisch op specifieke dagen en tijden worden geplaatst.
Als je problemen hebt met het bedenken van ideeën, kun je altijd iemand inhuren om je te helpen.
Bepaal de beste tijden en dagen om te posten
Wist je dat berichten die op bepaalde dagen en op bepaalde tijden worden gepubliceerd, beter kunnen presteren? Dit kan veranderen op basis van meerdere factoren. Als u echter online onderzoek doet, vindt u enkele algemene richtlijnen.
U wilt bijvoorbeeld proberen te posten wanneer uw klanten het meest online zijn. Voor sommige bedrijven is dit het weekend, terwijl het voor anderen misschien het eerste is op een maandagochtend.
Via Google kunt u ook zoeken op de zoekwoorden: “Wanneer beste tijdstip om berichten te plaatsen op [naam sociale media kanaal].
De resultaten die Google geeft zullen u vast en zeker verder helpen.
Schakel hulp in als dat nodig is
Het opzetten van een social media strategie kan veel werk zijn. Veel bedrijven kiezen ervoor om hulp in te roepen van gespecialiseerde speciale media marketeers en managers. Als je het budget hebt, is dit zeker een goede optie om te overwegen.
Zoals je kunt zien, is er veel om over na te denken bij het maken van een social media-strategie. U moet veel tijd besteden aan onderzoek om ervoor te zorgen dat u het goed doet. Eerst en vooral moet u bepalen op welk platform u zich moet concentreren.