Sociale media kunnen zeer effectief zijn voor zowel het aantrekken als het behouden van klanten. Als u echter resultaten wilt zien, moet u consistent posten.
Als je je inspanningen wilt stroomlijnen en ervoor wilt zorgen dat je berichten effectief zijn, heb je een Social Media-strategie nodig.
Het samenstellen van een Social Media strategie kan moeilijk zijn, vooral als je nieuw bent op deze platforms. Hier ontdekt u hoe u een effectieve Social Media strategie voor uw lokale bedrijf kunt creëren.
Kies je doelen
Als u wilt dat uw social media-strategie werkt, moet u deze afstemmen op uw doelen. Om dit te doen, moet je natuurlijk eerst begrijpen wat die doelen zijn.
Wat wil je bereiken met je social media kanalen? Het kan zijn dat u meer bezoekers naar uw website wilt trekken. Of misschien wilt u zich richten op het opbouwen van naamsbekendheid. Je hebt waarschijnlijk meerdere doelen die je wilt bereiken. Schrijf ze op en zorg ervoor dat ze specifiek, meetbaar en haalbaar zijn.
Zodra u uw doelen op een rij hebt, kunt u doorgaan naar de volgende stap…
Identificeer het beste platform voor uw bedrijf
Tegenwoordig zijn er veel verschillende sociale-mediaplatforms waar je lid van kunt worden. In plaats van u bij allemaal aan te melden, wilt u zich in het begin concentreren op slechts een of twee platforms.
Kijk welke platforms uw ideale doelgroep het meest gebruikt. Dit geeft je een beter idee van waar je je inspanningen op moet richten en de soorten berichten die je moet maken.
Social media marketing kost veel inspanning. Daarom wilt u ervoor zorgen dat u die moeite niet verspilt door op de verkeerde platforms te adverteren.
Begrijp je publiek
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar als je een social media-strategie wilt creëren die werkt, moet je eerst je publiek begrijpen. Dit betekent dat u alles over uw doelmarkt moet onderzoeken.
Stel klantprofielen samen die elk type klant schetsen waarvoor uw bedrijf geschikt is. Dit geeft je het beste idee van de soorten berichten die je moet maken.
Analyseer uw concurrentie
Als je wilt weten wat werkt op sociale media, kijk dan eens naar je concurrentie. Besteed tijd aan het bekijken van hun pagina’s en de soorten advertenties die ze produceren. Hoeveel engagement krijgen ze op hun berichten?
Dit is ook een geweldige manier om te profiteren van alles wat ze verkeerd doen. Alles wat u beter kunt doen dan uw concurrenten zal uiteindelijk geweldige resultaten opleveren.
Bepaal het type berichten dat u wilt maken
Welk type berichten ga je maken? Komt er een serie posts of komt er een giveaway aan? Plan de berichten die u gaat plaatsen, en ook hoe vaak u ze gaat plaatsen.
Nogmaals, u kunt hier geweldige ideeën van uw concurrenten opdoen. Vergeet niet om hun ideeën niet te kopiëren! Gebruik het type berichten dat ze maken alleen ter inspiratie. Als u iets rechtstreeks kopieert, kunt u veel problemen krijgen.
Maak van tevoren berichten
Een van de belangrijkste nadelen van sociale media voor bedrijven is de frequentie waarmee u berichten moet plaatsen. In het ideale geval wil je elke dag minimaal 1 bericht plaatsen. Het kan echter moeilijk zijn om elg de tijd te vinden om berichten te maken.
Als je het maken van je berichten wilt vereenvoudigen, overweeg dan om ze in bulk te schrijven. Op die manier is het meeste werk al gedaan en kun je ze plannen om automatisch te plaatsen met een relevante tool.
Houd belangrijke statistieken bij
Elke goede strategie voor sociale media omvat het bijhouden van belangrijke statistieken. Dit helpt om u te laten zien wat werkt en waar u mogelijk wijzigingen moet aanbrengen.
Meet de betrokkenheid van geplaatste berichten en hoeveel mensen vanaf uw sociale mediaplatforms naar uw website navigeren. Hoe meer statistieken u analyseert, hoe gemakkelijker het zal zijn om de soorten berichten te identificeren die u moet maken voor de beste resultaten.
Als je deze stappen volgt, kun je een social media strategie maken die werkt. Onthoud dat het tijd kost om resultaten van sociale media te zien. Je moet daar een aanwezigheid opbouwen en de bekendheid van je merk vergroten. Hoe meer moeite u in uw strategie steekt, hoe meer u terugkrijgt.