Klaar om uw verkoop naar een hoger niveau te tillen? Een verkooptrechter kan uw lokale bedrijf helpen de verkoop met minimale inspanning te stroomlijnen en te verhogen.
Hoewel u enige moeite zult moeten doen om de trechter te maken, is het grootste deel van het harde werk gedaan als deze eenmaal is ingesteld. Dus, wat is een verkooptrechter en hoe kan het uw lokale bedrijf ten goede komen?
Hier zal ik onthullen wat verkoopt rechters zijn en hoe u ze in uw bedrijf kunt gebruiken.
Wat zijn verkooptrechters
Een verkooptrechter is een reeks stappen die de klant doorloopt om een aankoop te doen. Elk bedrijf heeft er een, zelfs als ze het zich niet realiseren.
Elke fase van de trechter brengt de klant een stap dichter bij het doen van een aankoop. Dus, wat zijn de verschillende fasen in een typische verkooptrechter?
Awareness (bewustwording)
De eerste fase is bewustwording. Dat wil zeggen, de potentiële klant wordt zich bewust van uw producten en diensten. Het kan zijn dat ze uw website hebben gevonden of een bericht op sociale media dat u hebt gepubliceerd. Zodra ze zich bewust worden van uw bedrijf, zullen ze ofwel een onmiddellijke aankoop doen, of waarschijnlijker naar de volgende fase van de trechter gaan.
Interest (Interesse)
De interesse fase van een verkooptrechter is waar de klant meer onderzoek doet naar uw bedrijf. Het kan gaan om het doornemen van de producten en diensten die u te bieden heeft, of om u te vergelijken met uw concurrenten. Ze zijn geïnteresseerd, maar nog onbeslist in deze fase.
Decision (Beslissing)
Wanneer de klant de beslissingsfase bereikt, is hij klaar om een aankoop te doen. Of dat via uw bedrijf of een van uw concurrenten zal zijn, hangt af van wat ze in de interesse fase hebben ontdekt. Het wordt ook bepaald door hoe goed u uw producten en diensten op de markt hebt gebracht.
Action (actie)
De laatste fase van de verkooptrechter is actie. Hier wordt je harde werk beloond en doet de klant een aankoop. Niet alle mensen die door uw verkooptrechter reizen, worden klant. Geen enkel bedrijf converteert ooit 100% van zijn leads.
Dit zijn de verschillende fasen in een sales funnel. Uw doel is om ervoor te zorgen dat u tijdens elke fase effectief op de markt komt om de klant aan te moedigen de trechter te voltooien.
Verkooptrechters gebruiken voor uw lokale bedrijf
Als u er zeker van wilt zijn dat uw verkooptrechter succesvol is, zijn er een paar stappen die u moet nemen. Deze omvatten:
Stap 1: Begrijp uw klanten
Als u wilt dat klanten helemaal door uw verkooptrechter reizen, moet u ze begrijpen. Wie zijn uw ideale klanten en hoe zullen zij uw producten doorgaans vinden?
Denk na over de zoekwoorden die ze zouden kunnen gebruiken om naar uw producten en diensten te zoeken. Waar hangen ze rond? Wat zijn hun grootste problemen? Hoe meer u uw klanten begrijpt, hoe gemakkelijker het is om ze op de markt te brengen.
Stap 2: Maak een leadmagneet om klanten aan te trekken
Wanneer u uw klanten van het bewustzijn stadium naar het interesse stadium wilt verplaatsen, is een leadmagneet een krachtig hulpmiddel. Dit is eigenlijk iets dat u uw klanten aanbiedt om ervoor te zorgen dat ze zich aanmelden voor uw e-maillijst. Het kan bijvoorbeeld een gratis eBook of rapport zijn. Wat het ook is, het moet de klant echte waarde bieden.
U zult ervoor zorgen dat mensen zich aanmelden voor de gratis leadmagneet en zich daarna weer afmelden. De meeste leads die u verwerft, zullen echter graag e-mails blijven ontvangen, op voorwaarde dat de leadmagneet nuttig was. Dit brengt ons bij de volgende stap…
Stap 3: Gebruik email marketing
Zodra uw klanten zich hebben aangemeld voor uw e-maillijst, kunt u beginnen met het op de markt brengen van uw producten en diensten. Dit is geweldig om klanten te behouden en om nieuwe klanten aan te moedigen een aankoop te doen. Doe wat onderzoek om er zeker van te zijn dat u de best practices volgt.
Stap 4: Besteed aandacht aan uw conversieproces
Ten slotte wilt u zich concentreren op uw conversieproces. Dit betekent dat uw verkooppagina’s overtuigend zijn, een goede pagina met veelgestelde vragen bieden en uw marketinginspanningen voor elke klant personaliseren. Het moet voor klanten gemakkelijk zijn om een aankoop te doen wanneer de tijd daar is. Zorg er dus voor dat het proces gestroomlijnd is en u meer conversies behaalt.
Over het algemeen zijn verkooptrechters essentieel in het bedrijfsleven; vooral als u probeert uw bereik te vergroten. Het bovenstaande zijn enkele van de beste manieren om een verkooptrechter in uw lokale bedrijf te gebruiken.